Kock på g!

Hallådär! Jag har suttit vid datorn, inloggad på bloggen, i typ två timmar nu. Försökte få ihop en annan bakgrund, text o.s.v. men jag hittade ingen som jag riktigt gillade... Så det blev back to the old one again! Men jag fick i varje fall gjort en liten ändring, kan ni se den?
Mitt i allt ändrande så tänkte jag att jag måste in och kika hur många läsare jag hade igår, och idag (då jag inte bloggat över huvud taget) och jag kan ju lova er att jag fick en riktig chock! 127 läsare. Idag. Vilket är likamed rekord. Jag är förvånad! Vad har jag gjort egentligen? Haha. Men jag gillar det! Hoppas bara att det håller i sig. Har bara en fråga till er andra som bloggar: är det den röda eller blå linjen som man ska följa?

Dagen till ära så har jag lagat mat. Det blev mammas önskemål: fisk med dill och curry. Och det är faktiskt inte bara gott, utan riktigt gott:
- Lägg 400 gram fiskile i en smord, ugnsäker form. Strö över 2 ½ krm citronpeppar och salt efter behag. Ställ sedan in den i ugnen på 225 grader i 13 min.
- Koka 2 ägg } 8 minuter
- Smält 150 gram smör och rör sedan ner dill efter behag och 1,5 tsk curry
- Skala och hacka äggen
- När fisken sedan har varit inne i sina 13 min. tar ni ut den, strör över äggen och häller över curry- och dillblandningen innan den återigen åker in i ugnen i 10 minuter. Servera med dillkokad potatis (alltså dill i potatisen medans den kokar)!

Till efterrätt hade jag tänkt mig smulpaj, men pappas förslag på äpplepaj lockade mer. Dock var det sista gången på länge, nu är jag sugen på lite nytt! Eller typ hallon/blåbärpaj - som mamma föreslog. Men eftersom jag så hemskt gärna ville pröva på att göra hemmagjord vaniljsås, så fick det bli äpplen på pajen. Vaniljsås + hallon och blåbär låter ju inte lika mumsigt! Men anyway, recepten; äpplepaj:
150 g smör, 1 tsk bakpulver, 1 dl socker och 3 dl mjöl rörs ihop och tryckes ut i en pajform. Skala och skär 3 äpplen i bitar, doppa dem gärna i kanel och socker innan. Och så shoff in i ugnen i 15-20 min på 225 grader. Håll koll på den hela tiden! Bränd paj är inte gott - tro mig, jag har prövat.
Vaniljsås (då det var första gången jag gjorde denna, följde jag den till punkt och pricka, men nästa gång lär det bli ett par ändringar):
3 dl grädde
1 vaniljstång
2 tsk maizenamjöl (majsstärkelse)
½ dl socker
2 äggulor
-
Börja med att vispa 1 dl grädde mjukt och fluffigt och ställ sedan in den i kylen. Ta sedan de 2 kvarvarande decilitrarna (make sure there is 2 dl - häll i mjölk annars) och häll i en kastrull. Klipp vaniljstången i tu och lägg i kastrullen också. Låt de koka upp, men ta bort på första bubblan. Och glöm ej att vispa! Låt sedan svalna i tio minuter, en kvart innan ni häller i äggulorna, sockret och majsstärkelsen. Koka upp detta igen tills det blir tjockt, ca. 3 min., och håll koll även här - det får inte koka för länge! Tror mitt kan ha gjort det och det såg bara äckligt ut. Men så hällde jag i den 1 dl vispade grädden och det blev fantastiskt igen! Dock ställde jag in den i kylen en halvtimme-40 min. och var tvungen att spä ut det med nästan 2 dl mjölk, men ja. Det blev ju gott ändå ;-) Men nästa gång tror jag nog att jag tar två vaniljstänger, minst, och kanske 3 dl grädde att koka upp den i.
Så nu sitter jag här, mätt och go' (med störst betoning på mätt) och undrar vad som händer imorgon, fredag, och på lördag. Någon som har någonting kul planerat? Det vill säga inte Gothia - om det ens håller på nu i helgen. XOXO

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0