Idag är det långfredag...

...och det firar jag och mamma med - guess what? - MAT.

Påskpaj:
Deg: 150 g margarin, 3 ½ l vetemjöl, 2 msk kallt vatten - helst kolsyrat
Förgrädda på 200º i ca. 15 min.
Dela fyra hårdkokta ägg i en massa bitar och lägg i i pajskalet tillsammans med en halv burk räkor och lite sparris.
Blanda ¾ vispad grädde med två äggulor, ¾ dl majonäs och ¾ tsk senapspulver. Rör sedan ned två hårt vispade äggulor och häll blandningen över äggen, räkorna och sparrisen. Strö över riven ost och täck alltsammans innan det ställs in i ugnen i 225° i 15 min. Servera tillsammans med en sallad!


Brödpinnar:
25 g jäst, 2 ½ dl fingervarmt vatten, ca. 1 tsk honung, 1 tsk havssalt, drygt 7 dl mjöl, 1 msk matolja
Knåda samman och dela sedan sedan degen i fyra delar. Kavla ut dessa till fyrkanter. Skär fyrkanterna i 1 cm. tjocka remsor, dela på mitten och ''rulla'' sedan ihop till en lång korv. Se till att dem inte är för tjocka. Ju smalare desto bättre! Lägg på plåtar, låt jäsa 10-15 min., pensla med ägg och ställ in i ugnen på 200° i 12-14 min.
EDIT: När de är klara tag genast bort dem från plåten och lägg dem på ett gallar - detta gör dem mer knapriga.


Vit chokladterrin med jordgubbssås (taget ut dendär chokladboken jag fick a few weeks ago, så det är nog inte fyskam ;-)):
Chockladterrin: Häll 2 msk socker och 5 msk vatten i en kastrull. Låt koka upp, och koka sedan i 2 minuter. Tag kastrullen från plattan. Dela 300 g vit choklad i bitar och rör sedan ned i sockervattnet tills det smält. Låt svalna. Rör sedan ned tre äggulor i chokladsmeten. Vispa sedan 3 dl grädde och blanda ned i smeten. Vispa också 3 äggvitor till hårt skum och vänd ner i smeten. Häll över hela smeten i en sockerkaksform dom är klädd i plastfolie och ställ sedan in i frysen över natten.
Jordgubbssås: Mixa 250 g jordgubbar med 2 msk kokhett vatten och 1 ½ msk florsocker.
Tag ut terrin en kvart innan servering. Mums!




Sen har jag även bestämt mig för att någon gång under lovet baka kärleksmums och silviakaka. Men den dagen den sorgen, right?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0