Go green

Ingen har väl missat den nya reklamen ifrån vägverket? Den där om att ifall man kör 90 km/h på en 80-väg så vinner man bara 48 sekunder/mil mer än vad man borde. De påpekar även att risken att man dör i en bilolycka ökar med 70 procent. Den informationen hittade jag på vägverkets hemsida, klickar man sig vidare ser man även att om man kör långsammare eller i rätt hastighet minskar koldioxidutsläppen = luftkvaliteten förbättras.

Med den mattekunskapen jag har så har jag dragit slutsatserna att kör man fortare än angivet så borde koldioxidutsläppen öka. Vilket skadar miljön, fler människor dör/skadas i trafiken och man vinner inte ens särskilt mycket tid. Man förlorar bara pengar på bensin och slitage på bilen.

Därför ändrar fler och fler kommuner till längre hastigheter, ex. 30, 40 och 60 km/h, i varje fall inne i områden fulla med hus. Om alla kommuner gör detta så kommer ca.  15-20 liv räddas/år. Och om alla höll hastigheterna som de är nu, så skulle hela 150 liv kunna räddas/år. Och inte bara liv skulle kunna räddas om folk höll hastigheten - utan även koldioxidutsläppen skulle minska med ca 700 000 ton/år.


Kommentarer
Postat av: maria vettöh

men de är ju roligare att köra fort :((

2009-04-28 @ 13:55:08
Postat av: Anonym

VET :D Jag åkte med Ras-Mus i min klass - vi åkte i nitti :F Droll! Men bättre att vara miljövänlig.. Faktiskt!

2009-04-28 @ 16:26:00
URL: http://ltallvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0