Baka, baka liten kaka

Ugnen är satt på 175 grader, visparna är diskade, mjölet undantorkat och bunkarna är slickade. Japp, jag har bakat för fulla muggar! Först så blev det kokostoppar i muffinsformar:

Blanda samman 2 ägg och 2 dl socker - får ej vispas!
Smält 50 g smör och blanda ihop det med 100 g kokos (skulle egentligen vart 200 g, men eftersom jag var sugen på kokos så ja..). Rör sedan ner i kokosgegget i äggsmeten. Eftersom det var på tok för lite kokos så rörde jag även ner 1 tsk mjöl. Så lägger ni i 1-2 msk av smeten i 16 muffinsformar, låter alltsammans jäsa i 10 min innan ni ställer in det i mitten utav ugnen i 10 min.

Jag kände att jag var på riktigt bakar-humör och slängde även ihop en chockladkaka, som jag har lagt upp receptet på förr (se 'Nervös som jag-vet-inte-vad') men denna gången så ändrade jag receptet yttepytte lite. Så därför lägger jag upp hela igen:
3 ägg 3 dl socker vispas poräst (ca. 1 min.)
2,5 dl mjöl, 1 tsk vaniljsocker, 2 tsk bakpulver, 2 msk kakao, 1 tsk oboypulver silas
150 g smält smör
0,5 dl mjölk
0,5 dl vatten
6 hackade sötmandlar
Blanda alltsammans - bara blanda, utom äggen&sockeret då va - och häll i formar som ni ströat med 1 msk mjöl och 1 msk ströbröd. Denna gången tog jag två formar - en för att frysa in i och att äta upp ;-D Sedan shoff in i ugnen i ca. 35 minuter innan ni tar ut dem, vänder på dem (fryser den ena - i mitt fall), och silar florsocker över dem. Lycka till!
Men nu tänkte jag kika de kvarvarande 35 minuterna av Priviliged och proppa i mig antingn gröt eller K-special innan det blir att käka bulle och muffins. XOXO


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0