Ich bin Krank

Hallo allensammen! Vad har ni haft för er sen sist? Som sannerligen var ett tag sedan..
Själv är jag på g att käka pizza just nu, men kände mig bara tvungen att skriva lite.

I torsdags, 30 april, drog jag och en massa folk ner till Kårevik, badplatsen här i Rönnäng, och det var allt en trevlig kväll! Även om det kom en massa folk man aldrig träffat för.
Så i fredags då, ja då blev det till att ta det lugnt - plus att det inte hände ett crap..
Lördagen kom och jag som inte orkade sitta hemma denna dagen med cyklade bort till Skärhamn, köpte en pepsi för en femma och sen åkta jag bil med mamma hem igen. Kvällen närmade sig och jag och Anna tänkte att vi drar ihop värsta ganget och sätter oss på Nya i Skärhamn, nu när det börjar bli sommar = bra väder. Vädret sög och det kom bara tio pers, så Rebecca knäckte en cider och sen drog vi åt olika håll. Jag och Moa hem till henne för att käka rabarberpaj och sedan dra vidare till Mria där hon även hade Fabian och Christian. Vi pratade och tittade lite film - som jag förövrigt inte fattade nått på.
Så söndagen då; jag gymmade - kort och gott. Nu har jag bestämt mig för att seriös-träna för att komma i form till sommar'n. Så jag kör kondition varannan dag och styrka nästa. Och hade inte denhär himla förskylningen-ont-över-allt-saken kommit i vägen så nhade ju det gott skitbra! Men när jag blir frisk ska jag börja med att konditionsträna i varje fall.
Så i måndags då så var jag hemma från skolan och same thing yesterday. Eller jag gick på matte nationella, sen drog jag hem igen.

Så igår kväll, mellan Ugly Betty och Desperet houswifes, wich I by the way loooove, så gjorde jag en varm macka, en vegitarisk varm macka faktiskt:
Jag blandade oregano och tomatpuré och bredde ut det på en formfranska, sedan lade jag på två skurna körsbärstomater, ett tunt lager ost, en gurkbit i varje hörn, en nypa salt och en nypa vitlökskrydda, en rätt tjockt lager ost, oregano och sedan lite ost för att täcka kanterna på. Och så in i ugnen i ca. 150 grader i 6 minuter. Den var god, ja, den var vegitarisk, ja, och den var full av kalorier, yes indeed! Men jag hade dock gärna kunnat bara ha en körsbärstomat på, mer gurka och så lite skinka på. Skall se vad jag kan göra ikväll..

Nu idag så skall jag göra öva in den svenska litteraturhistorian.. Sådär lagom kul när man är sjuk! Men jag vet i jalle fall att Forntiden är runt 800 f. Kr. (om man ens ska kunna nått om Forntiden?), sedan så kommer Antiken och är mellan 800 f. Kr. - 500/1000 e. Kr. och jag vet även att Bibeln skrevs under denna tid - gudar var ju populära, da. Jag vet även att en författare vid namn Homeros skrev Odyssén bl.a. Sen så minns jag också att antika filosofer var hugh, Sokrates var en av dem. Och efter Antiken så kommer Medeltiden med dess riddare, trubadurer och hjältar och varar mellan 500/100 - 1500 e. Kr. då såklart. Heliga Birgitta skrev en bok om sina uppenbarelser, hon blev även helgonförklarad 1391. Tristan och Isolde, som handlar om en kungadotter och en riddare som blir kära, inspereras från denna tidsepoken - är den filmen bra? Den verkar lite väl gamaldags om du frågar mig. Boccacci var även en populär författare under denna tiden. Sen så är det Renesansen som gäller, mellan 1500-1700 talet. Don Quijote och Shakespeare (Hamlet, En midsommarnatts dröm, Romeo&Julia) var två populära författare.
Okej, den här sista spalten var mest för mig - men congratz till informationen om du läste! Haha.

Ha de bra därute i skolorna/på jobbet så länge. XOXO

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0