Vaniljpanacotta

God morgon, där ute! Vad har ni för planer för dagen? Själv skall jag sola, gå på spinning, läsa igenom geografin och lära mig engelskaglosor. Kanske blir det till att öva lite på tyskan också.. Yey! Min dag är räddad! Eller inte. Har jag tur så avslutas min dag med Evan den allsmäktige.

Nu hade jag tänkt ge er recepten som egentligen skulle kommit för ca. två veckor sedan. Nämligen vaniljpanacottareceptet och muffinsreceptet. Dock hittar jag inte muffinsreceptet. Vilket är galet synd, för dem var riktigt mumsiga, om jag får säga det själv! Men jag ska fråga mamma sedan om hon har någon aning om vart det kan vara, hon är nämligen inte hemma right now. Så ni får nöja er med vaniljpanacottareceptet till 3 personer:
Blanda först 2 tsk gelatinpulver med 1 msk varmt vatten. Låt sedan stå i en skål för sig. Häll sedan 5 dl grädde, ½ dl socker och 1 vaniljstång som du klippt itu i en kastrull. Ställ på spisen och på svag värme. Tag bort vid första bubblan. Häll ett par matskedar utav den varma grädden över gelatinblandningen och rör om så att de löses upp sig. Häll sedan tillbaka allting i kastrullen. låt stå och kallna i tio minuter. Plocka ur vaniljstången, häll upp pancottan i tre serveringsskålar och ställ sedan kallt. Jag brukar ställa det kallt i ett dygn, men kom på häromsistens att egentligen skulle man göra panacottan på dag 1, vända den på dag 2, och äta den på dag 3, då blir den inte så rinning när man vänt den. Men man kan såklart äta den direkt ut skålarna - det är ju upp till var och en.
Äts med en bärsås: mixa en förpackning hallon/blåbär med ½ dl socker. Och voila! You gonna love it! XOXO

Kommentarer
Postat av: Gun

Oj Oj säger jag bara. Kom hit en dag och gör denna goda efterrätten till mej. Kramar från mostra i Toftenäs.

2009-10-11 @ 20:42:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0