Konsten att baka nyttigt

Och med nyttigt menar jag bananakaka, morotskaka och äpplekaka.

Redan igår började jag med detta ''nyttiga'' bak och gjorde en banankaka. Och idag har jag spenderat förmidda'n till att baka morotskaka:
Vispa 2 ägg + 2 dl socker poröst. Häll i 2 dl mjöl, 1 tsk bikarbonat, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver och 1 msk kanel. Rör om. Riv ner 3 skalade morötter i smeten och rör om detta med hjälp av en slickepott. Häll sedan ner det i en smörad och bröad folk och ställ in i ugnen på 175° i 15-20 min (eller tills den har fått färg och ''släppt'' ifrån formen).
och äpplekaka:
Visa 2 ägg + 2 dl socker poröst. Vispa sedan ned 3 dl vetemjöl, 1/4 dl grahamsmjöl, 3/4 potatismjöl, 6 msk matolja, 2 tsk bakpulver och 2 dl mjölk. Häll i ett rivet och skalat äpple och rör om med en slickepott. Häll upp smeten i en smörad och bröad form. Tag sedan yterliggare ett äpple, skal det och dela det i skivor. Doppa skivorna i socker och kanel innan ni trycker i dem lite lätt i formen. Sätt in alltsammans i ugnen i 30-40 minuter (eller tills den har fått färg och ''släppt'' ifrån formen), känn med stickan så att den är klar, på 175°

Bon apetit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0